Wat je als arbocoördinator over verzuim moet weten

Het onderwerp verzuim valt vaak onder de verantwoordelijkheid van HR, omdat zij meestal de dagelijkse taken op het gebied van verzuim op zich nemen. Zoals verzuimregistratie en -begeleiding. Ook de arbocoördinator heeft een belangrijke rol bij verzuim. De rol van de arbocoördinator is meer gericht op het voorkomen van verzuim door veilige en gezonde werkomstandigheden te waarborgen. In veel bedrijven werken HR en de arbocoördinator samen om verzuim zoveel mogelijk te beperken.

Wat is verzuim?

We spreken van verzuim wanneer een werknemer vanwege ziekte of psychosociale klachten niet op werk verschijnt. Verzuim kan kortdurend zijn, maar ook een langere periode bestrijken.

Verzuim en jouw rol als arbocoördinator

Als arbocoördinator heb je de verantwoordelijkheid voor de coördinatie en de uitvoering van het arbobeleid binnen een organisatie. Jouw werkzaamheden zijn gericht op het waarborgen van een gezond en veilig werkklimaat. Daarmee draag je bij aan het voorkomen van verzuim binnen de organisatie.

Om verzuim te voorkomen werk je ook samen met HR. Bij HR ligt vaak de taak voor verzuimregistratie en verzuimbegeleiding. Ook heeft HR een preventieve taak bij verzuim, door te letten op signalen en actie te ondernemen als verzuim dreigt.

Als arbocoordinator richt je je meer op het creëren van een veilig werkklimaat. Jij inventariseert de risico’s en stelt de RI&E op en het bijbehorende Plan van Aanpak.

Hiervoor heb je inzicht nodig in verzuimcijfers en de verzuimpatronen binnen de organisatie. Door deze gegevens te analyseren en mee te nemen in de RI&E, kun je structurele risico’s identificeren en maatregelen nemen die verzuim helpen voorkomen.

Wat moet je weten over verzuim?

Ten eerste moet je als arbocoordinator de risico’s voor verzuim in kaart brengen bij het opstellen van de RI&E. Daarbij is het noodzakelijk dat je inzicht hebt in het verzuim binnen de organisatie. Door verzuimdata te analyseren en deze inzichten mee te nemen in de RI&E, kun je risicogebieden identificeren en maatregelen voorstellen die helpen om verzuim terug te dringen.

Naast dat je moet weten hoe het met het verzuim binnen de organisatie gesteld is en die kunt verwerken tot te nemen preventieve maatregelen, moet je als arbocoordinator ook weten wat de Wet verbetering poortwachter is. Deze wet bepaalt de stappen die genomen moeten worden bij langdurig verzuim, zoals het tijdig melden van verzuim, het opstellen van een plan van aanpak als een collega langdurig niet kan werken en het evalueren van de voortgang.

Als arbocoördinator kun je betrokken worden in dit proces. Door samen te werken met HR en de bedrijfsarts kun je ervoor zorgen dat de organisatie voldoet aan gestelde voorwaarden bij re-integratie en een gezonde werkhervatting.

Tot slot ben je als arbocoordinator meestal ook betrokken bij het verzuimbeleid van de organisatie. Een goed verzuimbeleid helpt om ziekteverzuim te voorkomen. Het is daarom handig om als arbocoördinator het verzuimbeleid te kennen en te weten wat een actief verzuimbeleid is.

Arbocoördinator cursus verzuim

Tijdens de cursus arbocoördinator gaan we dieper in op de oorzaken van verzuim en hoe de RI&E hierop kan inspelen. Zo leer je niet alleen om gezondheids- en veiligheidsrisico’s in kaart te brengen, maar ook om preventieve maatregelen voor te stellen op basis van de verzuimcijfers.

Daarnaast komt de praktische kant van verzuim aan bod. Zoals de Wet verbetering poortwachter, verschillende soorten verzuim en hoe verzuim voorkomen kan worden. Ook wordt het verzuimbeleid kort belicht.

Met deze onderwerpen krijg je handvatten om jouw rol als arbocoördinator bij verzuim goed te kunnen vervullen.

Naar de cursus arbocoördinator